söndag 26 februari 2017

Vinter igen


Vinter både ute och i mitt hjärta. För 13 dagar sedan vandrade Singi  (Great Jamarofs Manka), knappt 12 år gammal, över regnbågsbron.
Det är med sorg i hjärtat som jag får påminna mig om att inte hälla upp mat till henne, att inte bli puffad av hennes varma nos när hon vill bli klappad. Singi var en mycket lättsam hund med ett fantastiskt temperament, lugn och lättlärd. . Hon var tydlig mot de andra hundarna (utan att vara elak) så de visste alltid var de hade henne.
Singi var den tik som fick lära våra unghundar hur man ska bete sig när man har sele på vilket hon gjorde med stort tålamod och på ett vänligt men bestämt sätt. Hon var inte någon snabb slädhund, men hade otroligt fokus och arbetade oförtrutet på, oavsett väder och spår- förhållanden.
Singi var egentligen vår dotters hund och saknas av oss alla - denna fantastiska kloka hund som gav oss så mycket glädje. Nu hoppas vi att hon har det bra och kan jaga ekorrar och annat spännade på lätta ben.
Singi


Det visade sig tyvärr att parningen mellan Kalla och Dumle inte resulterade i några valpar. Kalla lurade oss i det längsta genom att vara riktigt skendräktig så nu får vi hoppas på bättre tur vid nästa löp.

För övrigt går livet på kenneln vidare. Ena dagen sol och gnistrande snö, andra dagen regn och isgata så träningsförhållandena har inte varit de bästa. Igår hade vi en fantastiskt dag. På morgonen åkte Håkan och jag skidor på Acksjön i sällskap av Arija och Birk. Solen strålade från en klarblå himmel och snön gnistrade. Efter skidturen körde jag sexspann släde hemifrån gårdsplanen och därefter gick jag en promenad med Corall och Saiko. På kvällen började det snöa och i morse när vi vaknade hade det kommit ca 10cm blöt nysnö. Nu har Yr.no lovat regn imorgon så det gäller att passa på att köra släde så länge det går.

Saiko, Håkan och Arija, Arija och längst ner till vänster sexspannet som jag körde på eftermiddagen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar